Witajcie, dziś temat może mało ambitny ale za to z całą pewnością praktyczny.

Zajmiemy się fotografowaniem odzieży. Wiele osób sprzedaje ubrania na różnych serwisach aukcyjnych czy ogłoszeniowych. Nie ma tu znaczenia czy produkt jest nowy czy używany, markowy czy „noname”. Nawet największe marki inwestują gigantyczne pieniądze na sesje zdjęciowe swoich kolekcji aby uzyskać jak najlepsze zdjęcia, zatem coś prawdziwego musi być w stwierdzeniu ze dobre zdjęcie ubrania jest tak samo ważne jak jego cena czy prezentacja☺ Tak wiec, jak samemu dobrze sfotografować koszulę czy sukienkę? Jaki zestaw oświetleniowy skompletować?

Jak samemu dobrze sfotografować T-shirt, sukienkę czy koszulę? Jaki zestaw oświetlenia będzie nam potrzebny? O tym wszystkim poniżej.

Zacznijmy od podstaw, a wiec tło i przestrzeń w której będziemy pracować.

Widzieliście zapewne nie raz „koszmarek” wyglądający mniej więcej tak: pognieciona sukienka wisząca na na klamce w otoczeniu rodzinnych bibelotów czy kosmetyków z włączonym telewizorem gdzieś w tle 🙂

Podstawowy element naszego studia to gładkie, jednobarwne tło które rozstawiając w dowolnym pomieszczeniu eliminuje wszelkie zbędne elementy otoczenia pozwalając skupić się oglądającemu na naszym produkcie. Najlepiej stosujcie tła w kolorach neutralnych takich jak biały szary lub czarny (w zależności od tego jaką odzież fotografujecie). Najlepsze są tła kartonowe, wykonane ze specjalnego rodzaju papieru, dobre są również tekstylne tła o bardzo drobnym splocie, jednak nawet biały obrus czy prześcieradło będą lepsze niż wspomniana klamka na meblościance ☺. Pamiętajcie, że pomieszczenie w którym fotografujecie też ma spory wpływ na efekty końcowe. Kolor ścian, ich bliskość od błyskających lamp czy przedmioty znajdujące się w pobliżu mogą powodować odbicia światła i zmieniać punktowo jego barwę. Po za tym, jeżeli będziecie się potykać o statywy czy plątać w kablach to wpłynie to wszystko negatywnie na Wasz komfort pracy a to przełoży się na wyniki sesji.

Technika – mamy trzy podstawowe techniki fotografii odzieży: Fotografowanie na płasko, na manekinie i na modelce. Zajmijmy się tą najprostszą i najczęściej stosowaną czyli fotografowaniem na płasko. Jeżeli chwielibyście poznać poznać metody to zapraszamy na nasze warsztaty z fotografii studyjnej, podczas których nauczycie się czym i jak prawidłowo oświetlać manekina czy modelkę.

Technika ta jest przede wszystkim najtańszą formą gdyż nie potrzebujecie do niej specjalistycznego i drogiego zestawu oświetlenia czy manekina ( o modelce makijażystce itp nie wspominając). Na jasnej, gładkiej powierzchni układamy ubranie i fotografujemy je centralnie od góry. Do oświetlenia takiej sceny wystarczy nam zestaw składający się z 2 statywów, 4 żarówek światła ciągłego o mocy 85W (odpowiednik tradycyjnej żarówki o mocy 400W) mocowanych w 2 specjalnych oprawach oraz 2 srebrnych odbijających parasolek o średnicy ok 90 cm. Taki zestaw na dzień dzisiejszy (17 marca 2014 roku) to wydatek rzędu 350-400 zł.

Oczywiście nie wszystkei produkty prawidłowo naświetlimy takim zestawem. Moze sie okazać, że przy wiekszych (np płaszcz) trzeba będzie scenę poszerzyc i wówczas odsunięcie od siebie lamp spowoduje że światła bedzie zbyt mało. Trzeba wówczas zastosowac lampy o większej mocy np takie:

 

Zestaw zawiera stabilny statyw, lampę na 4 żarówki o mocy 105 W każda (odpowiednik 500W w tradycyjnych żarówkach) z możliwością podziału na sekcje włączające 2 lub 4 żarówki jednocześnie co czyni ten zestaw bardziej uniwersalnym. Uzupełnieniem jest profesjonalny softbox o wymiarach 60 x 80 cm powalający ukierunkować rozproszone, miękkie światło dzięki czemu zmniejszycie refleksy na materiałach błyszczących i przeźroczystych. Cena takiego zestawu na dzień dzisiejszy to ok 480-550 zł.

Lampy ustawiamy po skosie po obu stronach fotografowanej sceny, skierowane w dół. Aparat umieszczamy dokładnie nad ułożonym produktem. W tym celu możecie posłużyć się np. stabilna drabinką, na która się wdrapiecie. Pamiętajcie żebyście nie zasłaniali światła swoim ciałem stojąc na drabinie. Innym rozwiązaniem jest wykorzystanie stabilnego statywu z wysuwanym ramieniem, do którego przymocowany będzie aparat. Fotografowanie ubrań tą metodą wydaje się mało skomplikowane i atrakcyjne, ale wiele firm od lat stosuje tę technikę zatrudniając specjalistów, których zadaniem jest odpowiednie, atrakcyjne ułożenie ubrań na płaskim tle.

Omawiane zestawy oświetlenia dotyczą tylko światła stałego. Jego przewaga nad światłem błyskowym wydaje się być oczywista – na bieżąco widzimy jak oświetlona jest scena, nie potrzebujemy synchronizacji i przechodzenia procesu ustawiania odpowiedniej mocy błysków poszczególnych lamp. Dzięki temu w łatwy sposób możemy modyfikować oświetlenie sceny przestawiając lampy lub wytłaczając ich część. Jednak światło ciągle ma również swoje wady. Przede wszystkim świeci „stale” a wiec zużywa sporo energii. Po drugie nagrzewające się żarówki mogą powodować uszkodzenia akcesoriów (parasolki, softboxy etc) jeżeli zbyt długo świecą (o ryzyku oparzenia rak nie wspominam). Po trzecie do wielu zastosowań jest po prostu zbyt słabe. Jeżeli planujecie fotografować w przyszłości ludzi lub manekiny w swoim studio to warto zainwestować w lampy błyskowe.. Światło błyskowe wyzwalane jest tylko wtedy gdy jest potrzebne i wykorzystuje za każdym razem pełną, nastawioną moc błysku. Decyzja na co się zdecydować nie jest prosta, nie mniej jednak pamiętajcie ze podstawowy, niskobudżetowy zestaw zaspokoi Wasze potrzeby tylko na początku. Z czasem, Wasze umiejętności a wiec i wymagania będą rosły i może się okazać, że trzeba kupić kolejny… Z drugiej jednak strony, dobrze dobrane zestawy niskobudżetowe mogą zaspokoić potrzeby mniej wymagających fotoamatorów i służyć im przez wiele lat.

Czas na czas, czyli kilka słów na temat parametrów ekspozycji.

Jeżeli już oświetliliście sobie scenę lampami to nie potrzebujecie wysokich wartości ISO. Zatem zacznijcie od zmniejszenia tego parametru w aparacie do najniższej wartości (100/200). Przysłonę przymknijcie do np f 5.6, a ogniskowa nie powinna być dłuższa niż 50-55 mm i nie krótsza niż 35 mm. Takie nastawy powinny dać Wam dobrze nasycone kolory, minimalne ziarno i szczegółowy obraz. Pamiętajcie że im szerszy kąt obiektywu (np. ogniskowa 18 mm) tym więcej zmieścicie w kadrze ale istnieje ryzyko zwiększenia zniekształceń na bokach. Trzeba zatem eksperymentować, zmieniając wysokość z której jest robione zdjęcie zamiast poszerzać kat jego wykonania.

Czas, im krótszy tym lepszy. W zależności od mocy lamp i jasności całej sceny trzeba dobrać odpowiednią wartość tego parametru. Zacznijcie od 1/160 czy 1/125 i sprawdźcie czy scena jest naświetlona prawidłowo. Ważne, w przypadku gdy macie zbyt słabe oświetlenie (np. za słabe lampy), aby nie ratować się podnoszeniem wartości ISO. Wydłużcie czas otwarcia migawki ale ISO niech zostanie jak najniższe. czas 1/10 powinien wystarczyć, ale musicie wówczas zastosować statyw aby zdjęcie było nie poruszone. Pomocna będzie zatem specjalna pozioma belka, którą mocuje się do statywu i na jej końcu aparat. Wydłużacie wówczas czas ekspozycji bez ryzyka poruszenia aparatem i uzyskaniem nieostrego zdjęcia. Warto w takim przypadku zastosować wyzwalanie zdalne lub za pomocą samowyzwalacza wbudowanego w aparat.

Pamiętajcie też o balansie bieli. Jeżeli używacie lamp fotograficznych to w instrukcji obsługi powinna być zamieszczona wartość tzw temperatury barowej. Ustawienie takiej samej wartości w aparacie pozwoli Wam uzyskać wierne odwzorowanie barw fotografowanego przedmiotu. Jeżeli zaś nie wiecie jaka jest wartość temperatury lamp to wybierzcie jeden z zaprogramowanych parametrów – auto lub światło żarówkowe/błyskowe etc)

Niestety nie ma idealnego, uniwersalnego środka na każde zdjęcie. Po za zakupem sprzętu, musicie wykazać się kreatywnością. Fotografia odzieży to wbrew pozorom trudna sztuka, ale trening i doskonalenie swoich umiejętności pozwolą Wam nabrać doświadczenia co przełoży się z czasem na coraz lepszej jakości zdjęcia.

Na koniec to od czego powinniśmy zacząć – fotografujecie w RAWach/NEFach. Pozwoli to Wam poprawić swoje zdjęcia, usunąć zbędne elementy (np nogi statywu), poprawić kadrowanie, kolorystykę czy ostrość. O tym wszystkim opowiadamy na naszych warsztatach z postprodukcji na które serdecznie zapraszamy.

Przesyłajcie do nas swoje fotografie, napiszcie z czym macie problem a postaramy się go rozwiązać i pomóc Wam w robieniu lepszych zdjęć

Trzymamy kciuki za Wasze próby. Jestemy do Waszej dyspozycji jezeli chodzi o sprawy związane z wyborem sprzętu. Chętnie podpowiemy, pokażemy i pomożemy ☺

PS: eksperymenty możecie zacząć od zgromadzenia 4 lamp biurkowych z takimi samymi żarówkami, kilku książek lub pudełek, na których je ustawicie oraz białego prześcieradła, na którym ułożycie ubranie. Taki zestaw mógłby wyglądać tak: